Auton 12v akun lataaminen


Auton akkua joudutaan sillon tällöin lataamaan erikseen, kuten pakkasilla, jos ajetaan lyhyitä matkoja, tai auto seisoo pitkään. Auton akun lataus tulisi mitata säännöllisesti yleismittarilla, jos epäillään akun tyhjenevän.

Kun alat lataamaan akkua, lue akkulaturin ohjeet ja kiinnitä huomiota erityisesti varotoimiin ja siihen miten latausjohtimet tulee akkuun kiinnittää.


Yleinen ohje on, että _ennen_ kuin akkulaturi laitetaan verkkovirtaan, niin kytketään akun miinus (-) napaan laturin musta johdin ja akun plus(+) napaan laturin punainen johdin. Tämän jälkeen akkulaturi kytketään verkkovirtaan. Ohjeistus voi olla eri erilaisilla akkulatureilla.

Kun akku on noin 12 tunnin jälkeen latautunut, niin poista akku latauksesta päinvastaisessa järjestyksessä. Ensin laturin verkkovirtajohto pois, sitten punainen, sitten musta.

Huomioitavaa:

  • Jos akun jännite alkaa menemään alle 12V se tulisi ladata.
  • Jos akku ei pidä jännitettä ja menee nopeasti alle 12V, tulee akku uusia, tai tarkastaa onko sähköjärjestelmässä jokin virhe.
  • Akun käsittelyn kanssa tulee noudattaa varovaisuutta ja huolellisuutta. Akun napoja ei saa ikinä oikosulkea, räjähdys on mahdollinen. 
  • Akun latauksen yhteydessäkin on oltava varovainen. Akku voi räjähtää, mikä kyllä on epätodennäköistä. 
  • Laturin plus ja miinus johtoa ei saa yhdistää hetkeksikään, se voi polttaa akkulaturista sulakkeen tai rikkoa sen.
  • Kipinä testejä ei saa tehdä, se voi räjäyttää akun. Jos haluat varmistaa, että akku latautuu kun laturi on kytketty, etkä näe sitä suoraan akkulaturista, niin voit katsoa sen yleismittarilla DC(tasavirta) alueella, akun jännite kasvaa hiljalleen jos se latautuu. Esim 12.33V > 12.34V. 
  • Akunlatauksen kesto riippuu laturin tehosta, akussa jäljellä olevasta tehosta ja akun kokonaistehosta. Yleisesti kumminkin akkua tulee ladata n. 12 tuntia.
  • Jos akku on niin tyhjä, että auto ei starttaa, niin voit kokeilla ladata akkua muutaman tunnin ja sen jälkeen koittaa käynnistystä.
  • Auton akkua voi ladata vaikka se on kytkettynä autoon, ellei laturissa tai auton oheistuksessa sitä erikseen kielletä. 
  • Akun kanssa toimiessa on suositeltavaa käyttää suojalaseja, hanskoja ja suojaavia vaatteita. 
  • Älä käsittele akkua tai akkulaturia märin käsin, kuten vesisateessa. Sähköiskun tai laiterikon vaara.
  • Jos akku on mahdollisesti jäätynyt eli ollut tyhjänä pakkasessa, niin pitää noudattaa erityistä varovaisuutta, akku on mahdollisesti tuhoutunut sisältä ja voi näin ollen olla oikosulussa, sen lataaminen voi aiheuttaa tulipalon/räjähdyksen. 
  • Jos autolla on juuri ajettu, niin laturi ei välttämättä osaa ladata akkua vaan luulee sen olevan täysi. Akussa on ns. pintajännite, joka on ajon jälkeen korkeempi kuin akun oikea varaus. Odota ajon jälkeen muutama tunti, ennen akun latausta.


Yleistyyppinen akkulaturi


Kommentit

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Meillä vanhemmassa autossa alkoi akku olemaan niin huonossa kunnossa, että se jouduttiin lopulta vaihtaa. Se alkoi säännöllisesti tyhjenemään, ja vaikka kaikki kokeiltiin niin luotettavaa akkua siitä ei enää tullut. Hyvän listan olet laittanut akun käsittelyyn liittyen.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista
  2. Mukavaa kun jaoit asiaa aiheesta. Hyvä pitää nämä mielessä. Meidän auto välillä temppuilee, eikä se aina käynnisty. Vielä ei hinausta ole tarvinnut kuitenkaan hankkia. https://www.mikkelin-hinauskuljetus.fi/palvelut

    VastaaPoista
  3. Meidän auton akkua on yritetty ladata. Se kuitenkin vaikuttaa siltä, että se täytyy vaihtaa. Mistähän saisi myös asennuksen auton akulle? Olemme myös harkinneet sitä, että auto menisi vaihtoon. On kuitenkin tunnearvoltaan melko suuri. https://akkukellari.fi/asennus-akuille

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pesukoneen asennusohje - huomioon otettavat asiat

Privacy Policy (eng)